Afdrukken

VRO

Door Rob Gortzak op . Gepost in 2008

De VRO 1 van de KNMV is de basis voor nog meer rijplezier. Door jarenlange ervaring, evalueren en door telkens de actuele ontwikkeling op motorgebied te verwerken is de VRO 1 niet meer weg te denken uit motorrijdend Nederland.

vro2008_1Deze opleiding wordt geroemd door zowel beginnende als ervaren motorrijders. Ook met vele jaren rijervaring ontdek je tijdens de VRO 1 dat een vervolgopleiding op je rijlessenheel nuttig is. Leerzaam en leuk om te doen! In een groep van maximaal acht personen krijg je een vol programma voor je kiezen, want de hele dag zal de VRO-docent je tips en trucs aan de hand doen. Je leert onder meer de volgende dingen: Reageren bij obstakels, beter remmen, plotseling uitwijken en rijden op een vervuild wegdek. Al deze handelingen gebeuren op een opgesloten circuit. Om te zorgen dat je na deze dag alles voor je zelf nog een keer op een rijtje kunt zetten, krijg je aan het eind van de dag een uitgebreid naslagwerk mee. Mentale training vormt ook een belangrijk onderdeel van de VRO 1, omdat je daarmee je overlevingskansen in noodsituaties aanmerkelijk kunt verhogen. Niet alleen wordt de reactietijd verkort, ook het vermogen om snel te beslissen wordt bevorderd.


vro2008_2Als je in het bezit bent van een VRO 1-certificaat kan je je aanmelden voor de VRO 2, die daar heel mooi op aansluit. Het verschil met de VRO 1 zul je snel merken, want de oefeningen vinden onder zwaardere omstandigheden plaats en de snelheden tijdens de oefeningen liggen hoger.

Net zoals bij de VRO 1 kun je ook deze cursus op elke motor volgen. We hopen je nog meer te kunnen leren over wat wel en niet met je motor kan. Waar liggen de grenzen voor jezelf en je motor? Er wordt getracht deze zaken vooral terug te koppelen naar reƫle verkeerssituaties.

Nieuwe onderdelen bij de VRO 2 zijn onder meer de waterbak, het rijden in de berm en een uitgebreide bochtentechniek. Bij de water- of aquaplanebank wordt het rijden onder slechte (weers-) omstandigheden - bijvoorbeeld in de regen - nagebootst.

Ook de techniek voor het ontwijken van een obstakel komt uitgebreid aan bod. De bermvlucht op hogere snelheid en het remmen in de bocht zijn eveneens typische oefeningen voor de VRO 2 cursist. Aan het einde van de opleidingsdag wordt het hele circuit benut voor het trainen van een gevorderde bochtentechniek. Hierbij kun je onderdelen als het aansnijden en insteken van bochten in de praktijk toepassen. Kortom, een afwisselend en boeiend repertoire voor de veeleisende, geĆÆnteresseerde motorrijder.

Wij als bestuur van de Varadero Vrienden onderschrijven het belang van een gedegen motorvaardigheid en bieden ALLE Varadero rijders de mogelijkheid mee te doen aan de VRO1 of VRO2 die wordt gehouden op 20 april 2008 (dus net voor het seizoen) in Lelystad. Er schijnt plek genoeg te zijn maar mochten er toch te veel inschrijvers zijn, dan hebben de leden van de Varadero Vrienden uiteraard voorrang.

Er is een groepskorting van 12 euro bij een minimale deelname van 8, en nemen er 24 of meer deel dan krijgen we 17.50 korting per deelnemer. Ben je daarnaast lid van de KNMV en/of Varadero Vrienden dan krijg je nog meer korting (zie inschrijfformulier).

Ook bestaat er de mogelijkheid een dagverzekering of annuleringsverzekering af te sluiten, en de duo mag eventueel ook mee.

Zie bijgaand inschrijfformulier), of vraag het aan inschrijfformulier aan bij een van de bestuursleden indien je het niet hebt ontvangen. Graag horen wij z.s.m. wie er wenst deel te nemen aan deze cursus aangezien wij dit ook zeer snel weer door moeten geven aan de KNMV.

Voor vragen kunnen jullie altijd terecht bij Rob Gortzak email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.